فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

کتابخوانی با کودکان را از چه طریقی جذاب کنیم ؟

کتابخوانی با کودکان
کتابخوانی با کودکان

کتابخوانی با کودکان

اهمیت کتابخوانی با کودکان بر هیچ کس پوشیده نیست. کتاب خواندن، چیزی بیشتر از خواندن کلمات یک کتاب است. سواد خواندن و نوشتن یک مهارت ضروری است که اگر در سنین پایین برای کودکان جذابیت داشته باشد می تواند به آن ها در کسب فرصت های شغلی و آموزشی در آینده کمک کند. در این میان بزرگتر ها باید بتوانند میل ذاتی کودکان را برانگیزند تا حدی که آن ها برای خواندن کتاب های جدید مشتاقانه از شما بخواهند با آن ها به کتاب فروشی بروید تا کتاب مورد علاقه شان را انتخاب کنند.

از راه های جذاب کردن کتاب خواندن برای کودکان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 

1

هر از گاهی کودک خود را به کتاب فروشی هایی که در نزدیکی آن ها فضای سبز وجود دارد ببرید و تلاش کنید حداقل چند صفحه از یک کتاب داستانی را برای آن ها بخوانید. اگر بتوانید محلی جذاب برای خواندن کتاب انتخاب کنید کودک شما از شنیده شدن داستان های کتاب لذت بیشتری میبرد. دفعه ی بعدی که به او پیشنهاد می دهید تا کتاب بخوانید او اشتیاق بیشتری از خود نشان خواهد داد.

 

2

اگر کودک شما علاقه ای به انتخاب کتاب ندارد، داستان های خلاقانه ای از خودتان برای او بگویید. یا تلاش کنید از کودکانتان بخواهید برای قسمت های مختلف داستان، با مداد رنگی، مداد شمعی و یا آبرنگ نقاشی بکشند و در کنار نقاشی ها، داستان بنویسید. این گونه آن ها خود را در خلق این کتاب سهیم میدانند و حس خوشایندی به کتاب خواندن پیدا خواهند کرد.

 

3

می توانید متناسب با محتوای داستان کتاب، لباس و گریم ساده ای داشته باشید تا برای کودکان دنبال کردن داستان جذابیت بیشتری پیدا کند.

 

4

به کمک کودتان خود با توجه به ذوق و علاقه آن ها یک کتابخانه کوچک و در دسترس در اتاق خواب آن ها تدارک ببینید. می توانید از آن ها بخواهید کتابخانه کوچکشان را با رنگ مورد علاقه اشان رنگ کنند و یا روی آن نقاشی بکشند. این مسئله می تواند تاثیر بسیار مثبتی در علاقه آن ها به کتاب خواندن داشته باشد.

 

5

یکی دیگر از راه هایی که کتابخوانی را برای کودک شما هیجان انگیز می کند ثبت تعداد کتاب هایی است که با آن ها می خوانید. کودک، تمام شدن هر کتاب را نوعی دستاورد در ذهن خود قلمداد میکند. اگر روی یک مقوا جدولی تهیه کنید یا روی سالنامه ای برای آن ها علامت بزنید که چه روزی چه کتابی را خوانده اند، بعد از مدتی از دنبال کردن تعداد کتاب هایی که خوانده اند حس خوبی پیدا میکنند.

 

6

با توجه به اینکه کودکان مستقیما از رفتار شما الگو برداری میکنند، کتاب خواندن بیشتر والدین میتواند در جذاب تر شدن روند کتابخوانی با کودکان تاثیر به سزایی داشته باشد.

منبع: کتابخوانی با کودکان را از چه طریقی جذاب کنیم ؟

آیا می دانید کودک درون چیست ؟


کودک درون چیست

کودک درون چیست ؟

آیا می دانید کودک درون چیست ؟ بهتر است چه جملاتی را به کودک درونتان بگویید؟ از کجا بدانیم کودک درونمان آسیب دیده است یا نه؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که چرا در زندگی پیشرفت نمی کنید؟ چرا موقعیت های خود را از دست می دهید؟ چرا زود از خود عصبانی می شوید و خود را سرزنش می کنید؟ برای گرفتن جواب هایتان در ادامه با ما همراه باشید.

 

کودک درون

ما معمولا به دلیل عدم آگاهی از وجود کودک درونمان، او را نادیده می گیریم و در واقع با او نامهربانی می کنیم. اکثر ما کودک درون خود را فراموش کرده ایم اما او در ضمیر ناخودآگاه ما زنده است و روی تفکرات و تصمیمات ما اثر می گذارد. همه ما روزی کودکی خردسال بودیم و تجربیات خوب و بدی را پشت سر گذاشته ایم.

شاید تا به حال متوجه شده باشید که برخی افراد بالغ رفتار پخته و مطابق با سنشان ندارند و گویی کودکی بیش نیستند این افراد به هیچ عنوان مسئولیت پذیر نیستند افراد فوق کودک درونشان به بالغ وجودشان غالب است. از سوی دیگر برخی دیگر به شدت از کودک درون خود فاصله می گیرند و او را کاملا در وجود خود تنها گذاشته اند. این دسته از افراد بسیاری از لذت ها و تفریحات و شادی ها را کنار گذاشته اند و این کارها را رفتارهای بچه گانه قلمداد می کنند. با دوری از کودک درون همه ما احساس شادی و بازی را در خود می کشیم و از عواطف و احساساتمان دور می شویم.

 

حرفهایی که باید به کودک درونتان بگویید:

دوستت دارم

بسیاری از ما در کودکی پدر و مادری نداشته ایم که ما را همانطور که خودمان هستیم دوست بدارند. ما در کودکی برای تایید شدن از سوی پدر و مادرمان که در واقع مهمترین افراد در دوران کودکیمان بودند، باید نمرات خوب می گرفتیم و یا از بقیه دوستان و خواهر و برادرانمون بهتر و مودب تر بودیم تا مورد توجه و تشویق قرار می گرفتیم. برخی از والدین بر این باور بودند که در صورتی که عشقشان را نشان بدهند، ابهتشان را از دست می دهند. پس ما الان وظیفه داریم به خودمان بگوییم در هر حال عزیز و دوست داشتنی هستیم و در همه شرایط خودمان را دوست خواهیم داشت.

 

من صدایت را می شنوم

ما باید به کودک درونمان بگوییم صدایش را می شنویم و با او مهربان هستیم و با هم می توانیم از ناراحتی ها عبور کنیم.

 

من را ببخش

اگر احساس می کنید کودک درونتان خسته است و زیاد به او فشار آورده اید به او بگویید “مرا ببخش”.

 

جملات دیگر که بهتر است به کودک درون خود بگویید:

  • به رغم اشتباهاتت تو را می بخشم.
  • ازت ممنونم
  • تو همه تلاشت را کرده ای

 

حال می دانید کودک درون چیست و چگونه با او ارتباط برقرار کنید.

منبع: آیا می دانید کودک درون چیست ؟