فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

اختلال سلوک در کودکان چیست؟

اختلال سلوک در کودکان


اختلال سلوک در کودکان

آیا می دانید اختلال سلوک در کودکان چیست؟ تا به حال نام آن را شنیده اید؟ اختلال سلوک نوعی اختلال رفتاری و احساسی است که در کودکان و نوجوانان دیده می شود. کودکی که مبتلا به این اختلال است رفتارهای خشونت آمیزی از خود نشان می دهد به علاوه از هیچ قانونی پیروی نمی کند. اشتباه نکنید این که گاهی کودکان و نوجوانان نافرمانی هایی می کنند که طبیعی است و حالتی گذرا دارد اما زمانی که اختلال سلوک باشد می بینید که این خشونت ها و سرپیچی ها تمامی ندارد و زندگی کودک و خانواده اش را تحت شعاع خود قرار می دهد.

 

رفتارهایی که بیماران مبتلا به سلوک انجام می دهند

  • بی رحمی نسبت به حیوانات
  • بی رحمی و رفتار نامناسب نسبت به انسان های دیگر
  • آسیب رساندن به دیگران به وسیله چاقو، چوب و وسایل دیگر
  • زورگویی و تهدید کردن
  • تجاوز به دیگران
  • سرقت مسلحانه
  • تخریب اموال عمومی و اموال دیگران

 

عدم عذاب وجدان و احساس ندامت

این کودکان زمانی که کار بدی انجام می دهند احساس بدی بهشان دست نمی دهد و به هیچ عنوان از عواقب منفی و بازخوردهای احتمالی دیگران نمی هراسند.

 

بی عاطفگی و بی احساسی

یکی دیگر از نشانه های اختلال سلوک این است که فرد کاملا بی عاطفه و بی احساس است و قادر به همدلی کردن با دیگران نیست. این افراد همه چیز را برای خود می خواهند و منافع دیگران به هیچ عنوان برایشان مهم نیست.

 

احساس مصنوعی

فرد مبتلا یه این اختلال هیچ حس و هیجانی ندارد و اگر هم این کار را انجام دهد گونه ای است که مصنوعی بودن آن کاملا مشخص است.

 

نقش ژنتیک

مطالعات نشان می دهد که پرخاشگری و اختلال سلوک به ژنتیک مرتبط است در اصل این اختلال به صورت موروثی احتمال دارد به نسل بعد برود. لازم به ذکر است که عوامل محیطی نیز در ایجاد این اختلال نقش دارند.

 

عوامل پیش از تولد

نکته مهم این است که در دوران بارداری اگر مادر سیگار بکشد و یا از الکل و مواد مخدر استفاده کند به احتمال زیاد فرزندش به این اختلال دچار خواهد شد. به علاوه مادرانی که در دوران بارداری تغذیه مناسب ندارند احتمال اینکه فرزندی با اختلال سلوک به دنیا بیاورند زیاد است.

 

اختلال سلوک و فقر

آمارها نشان می دهد که رفتار بزهکارانه و خشونت آمیز با فقر، بیکاری، عدم موفقیت تحصیلی، پایین بودن سطح اقتصادی و اجتماعی خانواده مرتبط است. فقر خود به تنهایی با اختلال سلوک رابطه مستفیم دارد.

 

تاثیر دوستان

تقلید از همسالان و رسانه های عمومی رفتار پرخاشگرانه و ضد اجتماعی را در کودکان سبب می شود. دوستی و معاشرت با نوجوانانی که رفتارهای خشونت آمیز یا مجرمانه دارند باعث افزایش رفتار بزهکاری و اختلال سلوک در کودکان و نوجوان می شود.

منبع: اختلال سلوک در کودکان چیست؟

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.