فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

باید برای وابستگی کودک چه کنیم

برای وابستگی کودک چه کنیم


برای وابستگی کودک چه کنیم

به راستی برای وابستگی کودک چه کنیم؟  کودکان در سنین خاصی به والدین خود به خصوص مادر وابستگی شدید پیدا می کنند البته شدت این حالت از کودک به کودکی دیگر متفاوت است. آشکار است که زمانی که وابستگی کودک طولانی مدت شود باعث بروز مشکلاتی برای خودش و خانواده می شود. وابسته بودن کودکان در سنین خاصی طبیعی است و جز تکامل طبیعی مغزشان است اما اگر به درازا بینجامد باید به حال آن فکری کرد زیرا می تواند نشانه اظطراب و افسردگی باشد. در ادامه عوامل مختلف وابستگی کودکان را بررسی می کنیم.

 

سن طبیعی وابستگی کودکان

کودکان از سن شش ماهگی تا هجده ماهگی وابستگی شدیدی نسبت به مادر و پدر خود دارد که این مهم در نه ماهگی به اوج خود می رسد. اما با وجود رفتارهای مناسب از سوی والدین پس از گذراندن هجده ماهگی به مرور این حالت کاهش پیدا می کند و حالت طبیعی به خود می گیرد.

 

عامل ژنتیکی

در این موضوع نیز ژنتیک مانند سایر مسائل جایگاه ویژه ای دارد. اگر والدین کود سابقه اضطراب جدایی داشته اند طبیعی است که فرزند وابسته به دنیا بیاورد. بنابراین سابقه خانوادگی در این باره نقش به سزایی دارد.

 

عوامل خانوادگی و محیطی

در خانواده هایی که فقط پدر یا مادر از کودک مراقبت و سرپرستی می کنند یا اینکه کودک خانواده مشکل دار و پر تنشی دارد احتمال اینکه وابستگی در کودک بالا برود وجود دارد. والدینی که به طور افراطی از فرزندشان نگهداری می کنند و مدام نگران هستند کودکانی مضطرب پرورش می دهند.

 

خصوصیات ذاتی کودک

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم کودکان از نظر ویژگی شخصیتی متفاوت هستند برخی از کودکان درونگرا هستند از این رو به والد خود وابستگی بیشتری دارند از سوی دیگر برخی از آن ها برون گرا و اجتماعی هستند که معمولا وابستگی کمتری از خود نشان می دهند.

 

حوادث و خاطرات تلخ

کودکانی که حوادث تلخی مانند تصادف ،زلزله، آتش سوزی، فوت عزیز را از سر گذرانده اند دچار اضطراب جدایی و وابستگی شدید می شوند. از سوی دیگر اگر کودکی دچار سو استفاده جسمی و جنسی شده باشد طبیعی است که مضطرب تر و وابسته تر خواهد بود.

 

درمان وابستگی کودک

اگر مشاهده کردید که در سنی که کودک باید مستقل تر باشد به شدت وابسته است بهتر است فکر راه چاره باشید. ابتدا با یک مشاور کودک مشورت نمایید تا میزان آن را با هم بررسی کنید. بازی درمانی نیز مفید است.  در ادامه شما را با چند راهکار موثر آشنا می کنیم.

 

صحبت کردن با کودک

به فرزندتان این اطمینان را بدهید که هرگز او را ترک نمی کنید. مراقب باشید هیچگاه در عصبانیت او را تهدید به رفتن نکنید.

 

آگاهی دادن

زمانی که کودک حواسش نیست به هیچ وجه او را ترک نکنید. برای رفتن از خانه حتما به او اطلاع دهید. حال می دانیم که برای وابستگی کودک چه کنیم.

منبع: https://bit.ly/32D9oj3

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.