فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

ویتامین دی برای نوزادان

نیاز به ویتامین دی در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه میکنند .

براساس تحقیقات جدید دانشمندان، نوزادان ی که تنها از شیر مادر تغذیه میکنند، ممکن است ویتامین دی لازم را از شیر مادر به دست نیاورند. این در حالی است که پزشکان اطفال برای کاهش میزان ابتلا به بیماری های گوش و حلق و بینی، سندرم های منجر به مرگ ناگهانی کودک ، آلرژی، چاقی و دیابت، تاکید ویژه ای به تغذیه کودک از طریق شیر مادر تا سن شش ماهگی دارند.

 

شیر مادر

اما از آنجا که شیر مادر برای کمک به ساخت استخوان های محکمتر در نوزادان، به میزان کافی از ویتامین دی برخوردار نیست، سازمان اطفال در آمریکا به مادران پیشنهاد میکند از مکمل های غذایی استفاده کنند. به پیشنهاد این سازمان، اضافه کردن میزان ٤٠٠ IU از این ویتامین به صورت روزانه در شیر کودک و یا ٤٠٠٠ الی ٦٠٠٠ واحد به صورت روزانه در غذای مادر ، میتواند میزان کمبود این ویتامین را جبران کند.

 

کمبود ویتامین دی

کمبود این ویتامین در نوزادی منجر به نرمی استخوان، تشنج به دلیل میزان کم کلسیم و مشکلات قلبی شود.

هرچند بزرگسالان میتوانند مقداری از ویتامین دی را از نور مستقیم خورشید فراهم کنند، این کار برای نوزادان توصیه نمی شود.

منبع: ویتامین دی برای نوزادان

آیا موسیقی کلاسیک , نوزادان را باهوش تر میسازد


آیا موسیقی کلاسیک , نوزادان را باهوش تر میسازد؟

 

بیشتر والدین , درمورد تاثیرات مثبت موسیقی های موتزارت  شنیده اند , به همین خاطر کودکان خود را در معرض موسیقی های  وی  و اساتید موسیقی کلاسیک دیگر میگذارند ,

همچنین وقتی نوزادان خود هنوز پا به این جهان نگذاشته اند وهنوز در رحم مادر هستند ,  نیز در معرض موسیقی ای که مادرشان برایشان تدارک دیده قرار میگیرند ,

انجام این کار صرفا برای بالا بردن  IQ و باهوش تر کردن فرزندان شان است .

اما سوال حائز اهمیتی که فکر همه را به خود مشغول کرده این است ؛ آیا به راستی , تاثیرگذاری سمفونی هایی موتزات  پدیده ای حقیقی است؟

مطالعه ای در حول این موضوع در سال 1993 انجام شد و محققان به این قضیه پی بردند  ؛

به مدت چند هفته برای دانشجویان یک  دانشگاهی , موسیقی های کلاسیک پخش کردند , تا زمانی که دانشجویان به موسیقی کلاسیک گوش فرا میدادند ,

به صورت موقتی روی نمرات امتحانی آنان تاثیر خوبی گذاشته بود ,

این آزمایش روی کودکان مهدکودکی نیز صورت گرفت , طوری که با گوش دادن به این موسیقی آنان کاردستی های خود را بهتر از قبل درست میکردند ,

مسئله قابل توجه و جالب این است که بعد از مدتی پخش نکردن این نوع موسیقی برای کودکان , مربیان مهد به کارهای قبلی و خواندن شعر و داستان های کودکانه پرداختند , آنان باز کاردستی های خود را به نحو احسن میساختند .

نتیجه ؛ هر کاری که افراد انجام میدهند , بستگی به علاقه شان به شعر و موسیقی و داستانی که در آن حین گوش میدهند دارد

که می تواند هر چیزی باشد , دقت داشته باشید که علاقه شان موجب فعال کردن سلول های مغزی شان میشود , نه نوع آن شعر و داستان .

در رابطه با این نتیجه گیری , دانشمندان  این تئوری را به این گونه نام گذاری نمودند ” لذت برانگیزکننده ”  .

 

آزمایشی که پاسخ همه سؤالاتمان را می دهد :

 

بر میگردیم به سوال بی پاسخ خودمان ؛ آیا سمفونی های موتزارت تاثیر گذارند یا این فقط خرافات است؟

در سال 1964 محقق عصب شناسی  , تحقیق های متعددی بر روی چند موش آزمایشگاهی انجام داد و آن آزمایش را به اسم “محیط غنی” معرفی کرد ,

دلیل این نام گذاری به این گونه میباشد ؛

تحقیق اش به وی ثابت کرد که هنگامی که موش ها در محیطی غنی همراه با اسباب بازی ها و خوراکی های گوناگون و دوستان خود (چند موش دیگر) زندگی میکنند ,

تراکم سلولی مغز موش ها , بهتر عمل میکند و پیچیدگی و اتصال بین رشته های عصبی اش  خیلی بیشتر از قبل گشته است .

در قفسی دیگر موشی تنها , در محیطی خفه  و بدون غذای کافی قرار دارد , محقق برای این موش به طور مداوم موسیقی موتزارت را پخش میکند و شباهت بین رشته های عصبی و رشد مغزی موش ها را با هم مقایسه میکند  ,  … نتیجه خیره کننده است ؛

به همان اندازه ای که موش های قبلی پیشرفت داشتند , این یکی نیز با وجود کمبود تجهیزات , عملکرد و رشد فوق العاده ای داشت  .هنوز محققان به طور دقیق به نتیجه کامل نرسیدند که چطور موسیقی های موتزارت همچین اثری را بر روی مغز میگذارد . در جواب سوال طرح شده

باید گفت : بله ؛ تاثیرگذاری موتزارت کاملا حقیقی است و البته باورنکردنی  .

در مورد موسیقی ها و سبک های دیگر این گونه گفته میشود که  , موسیقی های  موتزارت تاثیر عمیق تری نسبت به راک , اُپرا , صدای پرندگان و دیگر سبک ها میگذارد , حتی اگر شما به آن سبک ها علاقه بیشتری داشته باشید .

منبع: آیا موسیقی کلاسیک , نوزادان را باهوش تر میسازد

نخوابیدن نوزادان در شب


دلایل نخوابیدن نوزادان در شب

 

پدر یا مادر بودن تجربه بسیار شیرینی است اگرچه سختی هایی نیز به  همراه دارد. برخی از این تجربه های سخت، اختلال در برنامه خواب نوزادان است. در  روزهای ابتدایی، نوزادان در طول روز می خوابند و شب ها از خواب بیدار می شوند. این مسئله ای طبیعی است اما با بزرگ تر شدن آن ها ، الگوهای خوابشان نیز تغییر می کند و یاد می گیرند که در طول شب بخوابند. در این مقطع زمانی بی خوابی مکرر نوزاد در شب می تواند پدر و مادر را نگران کند.

برخی از دلایل بی خوابی نوزادان در شب عبارتند از :

  • گرسنگی و یا تشنگی نوزاد
  • نیاز داشتن به پستونک یا شیشه شیر ( طبق عادت ، تا بعد از بیدار شدن در نیمه شب، به آن ها کمک کند به خواب بروند. )
  • تغییر در برنامه خواب روتین نوزاد
  • خستگی بیش از حد نوزاد
  • بیماری ( دندان در آوردن ، قولنج و … )
  • تمایل داشتن نوزاد به اینکه شما را در نزدیکی خود احساس کند
  • نا آرام بودن محیط
  • چرت نزدن در طول روز
  • یادگرفتن مهارت های جدیدی مانند نشستن، ایستادن و …
  • در معرض نور روز نبودن (کودک با در معرض نور آفتاب بودن می تواند تفاوت شب و روز را درک کند تا شب ها راحت تر بخواب برود. )
  • منبع: نخوابیدن نوزادان در شب

چگونه ذهن کودکم را آماده ورزش کردن کنم


چگونه ذهن کودکم را آماده ورزش کردن کنم ؟

معضل بسیاری از والدین , کم یا بی تحرکی فرزندان شان می باشد که به دنبال آن بالا رفتن وزن و مشکلات دیگر را دارد. در گاهی از موارد والدین هر چه قدر نیز تلاش می کنند ,متاسفانه به نتیجه دلخواهشان نمی رسند . دلیل اصلی آن ؛ ذهن تنبل فرزندان می باشد. بدآن معنا که ذهنیت و فکر آن ها در فضای ورزش کردن و تحرک و پویا بودن بدن نیست, چطور باید این وضعیت روانی را تغییر داد و کودک را به ورزش تشویق کرد؟

 

از خودتان شروع کنید ؛

مثل هر رفتار دیگری , نخستین رفتارهای کودک , تقلیدی از رفتارهای والدین می باشد . کودکان , شما را چند بار در حین ورزش کردن دیده اند؟ اصلا شما را تا به حال با گرمکن , لباس و کفش ورزشی دیده اند؟

آیا می دانند مادر یا پدرشان به چه ورزش هایی بیشتر علاقه دارند یا در چه ورزش های مهارت چشمگیری دارند؟ بنابراین والدین نخستین الگوی فرزندان شان می باشند و اگر خود به ورزشی بپردازند بدون آنکه به کودک خود بگویند ؛ او را در حال ورزش کردن خواهند دید.

 

با کودک همراه شوید ؛

بعضی اوقات با تماشای برنامه ورزشی یا برنامه ای که ویژه کودکان است و در آن ,ورزش کردن و مفید بودن آن را توضیح می دهد و کودک را تشویق به انجام آن می کند , او میل فراوانی به انجام آن پیدا می کند و از والدین خود می خواهد که با وی همراه شوند اما در صورت وقت نداشتن والدین , کودک سرخورده می گردد و کلا از انجام هر گونه ورزشی منصرف می شود.

والدین باید بیاموزند که در مواقعی که کودک طلب چیزی را می کند که برای سلامت وی مفید است به سربلند کردن و تشویق او بپردازند و به نحوی برنامه ریزی کنند تا در چنین شرایطی برای فرزندشان زمان داشته باشند و بتوانند او را همراهی کنند.

 

او را به ورزشگاه ببرید ؛

آشنایی با محیط های ورزشی , می تواند کودک را به وجد آورد , شور و شوق آن هایی که ورزش می کنند ,می تواند ذهن تنبل فرزندان را بیدار سازد ,پس او را به باشگاه ها یا حتی استادیوم های مسابقاتی ببرید , تا از نزدیک تلاش و موفقیت دیگر افراد را مشاهده کند و دی برخی مواقع پرسیدن سوالی این چنینی می تواند انگیزه آن ها را بیشتر کند ؛ آیا دوست داشتی مانند این ورزشکار باشی؟

 

وسایل را مهیا کنید ؛

قرار نیست از همان ابتدا دوچرخه چند صد هزار دلاری و وسایل اسکی و غیره بخرید , همین که همراه وی به نخستین فروشگاه لوازم ورزشی بروید و توپ قشنگی برای او بخرید , شروع خوبی است. به خانه که رسیدید ,توپ بازی را خود آغاز کنید و پیش قدم شوید تا او هم تشویق و با شما بازی کند .

منبع: چگونه ذهن کودکم را آماده ورزش کردن کنم

ایده جشن تولد کودکان

ایده برای داشتن میان وعده های سالم در جشن تولد کودکان

در اینجا چند نمونه از روش های ساده برای میان وعده های جشن تولد کودکان با شرح تصویر آورده شده است.

منبع: ایده جشن تولد کودکان