فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

سوالات متداولی که کودکان از والدین خود میپرسند (بخش1)

سوالات متداولی کودکان از والدین :

اگر شما یکی از آن مادرها یا پدرهایی هستید که از سوالات بیش از اندازه فرزندانتان کلافه شده اید یا نمیدانید چطور پاسخ سوال های شان را دهید , در این قسمت نمونه هایی از کنجکاوی هایشان را برایتان به نمایش در آوردیم , شاید که مفید واقع گردد.

از ندانستن پاسخ هایشان به هیچ عنوان خجالت نکشید , برایشان شرح دهید که شما بسیاری از مسایل را می دانید اما خیلی از آن ها را هنگامی که کمی بزرگ تر شوند برایشان توضیح خواهید داد ؛ ولی اگر از آن دسته والدینی هستید که می خواهید در نگاه فرزندانتان باهوش و همه چیزدان جلوه کنید , پیشنهاد می شود ادامه مطلب را بخوانید : (فراموش نشود که سن کودکتان را همیشه در نظر بگیرید , بعد پاسخ دهید.)

چرا آسمان آبی رنگ است ؟

نوری که از خورشید ساتع میگردد , تمام رنگ های رنگین کمان را دربر دارد, حتی اگر شما قادر به دیدن این رنگ ها در نور آفتاب نباشید. نور در امواج سفر میکند وپس از گذر از آنان با چشم ما برخورد می کنند . بعضی از این موج ها طولانی و کشیده تر می باشند ؛ مانند امواج قرمز رنگ و برخی دیگر درست مثل موج های آبی , پهن تر و کوتاه تر هستند .

همانطور که ناسا شرح میدهد ؛ همه نورها در یک مسیر صاف حرکت و عبور کرده , مگر آنکه چیزی در میانه راهشان قرار گیرد , در آن زمان نور یا مثل یک آیینه , منعکس می گردد و یا مانند منشور , نورها را واحد یا منشعب کرده .

حال آنکه نوری که به سمت کره زمین می آید و از جو آن عبور می کند ؛ چرا اتفاقی برایش می افتد؟ امواج آبی رنگ بیش از دیگر رنگ ها انشعاب پیدا خواهد کرد , زیرا آن نسبت به دیگر موج ها متراکم تر می باشد و رنگش نمود بیشتری دارد . به همین خاطر ما آسمان را آبی میبینیم .

منبع: سوالات متداولی که کودکان از والدین خود میپرسند (بخش1)

نکات مهم درباره مراقبت از دندان فرزندمان


نکات مهم درباره مراقبت از دندان فرزندمان
نکات مهم درباره مراقبت از دندان فرزندمان

سلامت دندان کودکان

والدین با آگاهی داشتن از عادات مختلف کودکان می‌توانند ریسک فرسودگی و پوسیدگی دندان های آنان را به تاخیر بیندازند و از بیماری‌های دهانی و لثه ای آنها تا مقدار زیادی جلوگیری کرده و مسواک زدن را روزانه به ۲ بار برساند و این عمل پسندیده را مبدل به یک فرهنگ خانوادگی کنند.

با دقت مسواک زدن ، همیشه از نخ دندان و فلوراید استفاده کردن باعث می‌شود کمتر به دکتر دندانپزشک مراجعه کنند و خانواده‌ها احتیاج چندانی به دندانپزشک برای پرکردن خرابی ها و یا سفید کردن دندان هایشان پیدا نکنند .

سن مراقبت از دندان های کودک از یک سالگی و هنگام درآمدن دندان هایشان می باشد. فراموش نشود که این کار را با بازی و خنده انجام دهند تا فرزندشان تمایل بیشتری به انجام مسواک و نخ دندان پیدا کنند و بدون اینکه تحت نظر بزرگ ترها باشد آنها را به خودی خود انجام دهد .

مضرات خوردن تنقلات برای دندان

جراحان بر این باورند که خوردن  تنقلاتی مثل چیپس ، پفک ، شکلات ، پاستیل  بیش از اندازه معمول، باعث به وجود آمدن باکتری هایی در دهان می‌شود مقدار زیادی اسید در دندان ها ترشح می کند که برای دندان‌ها مضر و خطرساز است .

مضرات خوردن تنقلات برای دندان
مضرات خوردن تنقلات برای دندان

کدام یک از این مواد غذایی یا تنقلات برای میان وعده کودکانمان مفید می‌باشند ؟

چه بهتر که تنقلات سالم را جایگزین مضرها کنیم، پنیر یکی از بهترین آنهاست ، به دلیل نداشتن قند می‌تواند لایه‌های محافظت کننده ای بر روی دندان به وجود آورد و از آنجایی که سرشار از کلسیم است بسیار برای دندان ها مفید می باشد ، میوه هایی که دارای فیبر بسیاری هستند همچون سیب و گلابی ، از آنجایی که جویدن آن ها به طول می انجامد باعث ترشح بزاق دهان می‌شود .

این بزاق ها برای جلوگیری از باکتری ها و اسیدهای مزاحم بسیار سودمند هستند. همه میوه ها تنقلات مفید محسوب می شوند .

از جمله ی سبزیجات مورد استفاده ؛ می‌توان به هویج و کرفس اشاره کرد که خوردن آن باعث تمیزی بیشتر دندان ها می شوند . خشکبار نیز می‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی که مستلزم دندان‌هاست را فراهم آورد .

منبع: نکات مهم درباره مراقبت از دندان فرزندمان

مواردی که والدین باید درباره دوران نوجوانی بدانند

مواردی که والدین باید درباره دوران نوجوانی بدانند

در دوران نوجوانی به یک باره در انسان اتفاقاتی رخ می دهد :

اولین اتفاق رشد ذهنی است ؛ بدین منظور که تا قبل از این سن بچه ها تفکر عینی داشتند , حتما باید آن موضوع را می دیدند تا درک کنند , گفته شده اگر ریاضیات را به کودکان یاد می دهید , بهتر است از طریق ابزار باشد .

اما زمانی که کودک به دوره نوجوانی اش راه پیدا می کند , تفکرش تغییر کرده و به تفکر انتزاعی مبدل می گردد, یعنی موضوعات غیرعینی ای که تا به این زمان متوجه نمی شده , هم اکنون درک می کند .

به همین خاطر شروع به اعتراض و سوال کردن می کند , اعتراضاتی در مورد حقوق , استقلال و هویت خود خواهد کرد و در مورد قوانینی که بر جهان حاکم است , ادیان و مذهب و خیلی چیزهای دیگر سوال می پرسد.

دومین اتفاق رشد جسمی و بلوغ می باشد ؛ اگر رشد جسمی دوره نوجوانی تا پیری ادامه می یافت , قد انسان ها به طور متوسط به 4 متر می رسید . اما بدلیل توقفی که در 18 سالگی دارد , میانگین قد در 170 باقی می ماند.

پس دوره نوجوانی بخاطر رشد جسمی ای که انسان در این سنین تکمیل می نماید , اتفاق مهمی در زندگی هر شخص تلقی می گردد .

 

هورمون ها و غدد

والدین باید بحث هورمون ها و ترشح غدد را جدی بگیرند , اگر کسی داروی اشتباهی را مصرف کند , بلافاصله متوجه تغییر حالتش می شود , دوره نوجوانی نیز مانند یک دارو و قرص می ماند , بچه ها تا زمانی که این قرص را مصرف کرده اند (در این دوره هستند) ؛ افرادی بی صبر , کم تحمل , پرخاشگر و از کوره در رفته (این گونه رفتارها کاملا عادی می باشد.) هستند پس از گذراندن آن , رفتارهایشان ثابت و استوار می گردد .

 

کسب اطلاعات لازم و چگونگی برقراری ارتباط

والدین با توجه به اطلاعاتی که پیدا کرده اند اکنون می خواهند با فرزندشان ارتباط برقرار کنند . اگر والدین با این دید که این دوره تا چه مقدار می تواند برای نوجوان شان تنش زا باشد – عوامل متعددی بر نوجوان مان تاثیر می گذارد – قطعا با او مناسب تر برخورد می کنند , باشناخت کافی از تغییرات , تحولات و انقلابی که درون یک نوجوان صورت می گیرد . مطمئنا قادرند کمک بیشتری به فرزندشان بکند .

خصوصیات نوجوانان ؛ بیرون رفتن با دوستان , استقلال پیدا کردن , علاقه مند به ابزار های ارتباط جمعی می شود .

ماهیگیری می گوید ؛ من توت فرنگی خیلی دوست دارم , اما هنگامی که می خواهم ماهی بگیرم ,کرم خاکی به قلاب می زنم ,هیچ علاقه ای به کرم ندارم , اما برای صید ماهی همان کرم نقش بزرگی دارد .

والدین باید توجه کنند که علاقه شخصی فرزندشان چه چیزی است , به چه شخصیت هایی علاقه مند است , در چه زمینه هایی استعداد دارد , چقدر در مورد موضوعات گوناگون اطلاعات دارد ؟

نوجوانان به دنبال افراد بزرگ تر از خود می گردند تا آنان را الگوی خود قرار دهند . اگر می خواهید نوجوانی را جذب کنید در ابتدای کار باید با وی همدلی کنید , از وی بخواهید که در مورد الگوی خود توضیح دهد , ببینید از چه چیز آن الگو خوشش می آید , چه نقات قوت و یا حتی ضعفی در وی میبیند . به انتخاب های نوجوان تان احترام بگذارید .

 

همدل بودن و هم زبانی کردن

برای داشتن ارتباط سالم و صحیح والدین باید بخاطر داشته باشند ؛ وقت گذاشتن و صحبت کردن با فرزندان می تواند تاثیری به سزایی بر روی آموزش و حرف شنویی شان داشته باشد؛

برای نسل های متفاوت باید روش های متفاوتی را هم در نظر بگیرند و همچنین از مقایسه کردن پرهیز شود , برخی از خانواده ها علاوه بر مقایسه نوجوانشان با دیگر نوجوانان , خیلی اوقات با نوجوانی خودشان مقایسه می کنند , که این عملی غلط می باشد . به آن ها احترام بگذارید .

اگر یک پدر و مادر روزی 30 دقیقه با فرزند نوجوان شان گفتگو کنند .

بدلیل پیشرفت روز افزون تکنولوژی قاعدتا نسل ها با هم فرق خواهند داشت , اکنون نوجوانان شرایط خاص خود را دارند , حتی استرس ها نیز با نسل های پیشن تفاوت دارد, در دنیای امروز آن ها از استرس های گوناگون در رنج اند , فشارات جدیدی به زندگی بچه ها اضافه گشته که توقعات جدیدی را نیز در پی دارد .

والدین باید نسبت به این توقعات و مشکلات اطلاعات خود ر بالا ببرند تا نیازها و موانعی که در راه فرزندان شان پدیدار می شود را کنار بزنند . درک متقابل یک نوجوان به عنوان یک شخصیت و فردی که تحت فشارهایی (فشارهای هورمونی , ترشحات غددی و ..) در مسیر رشد قرار دارد .

 

دوره نوجوانی , دوره هویت یابی

اکثر والدین بیشتر بر روی تحصیل و درس فرزندانشان تاکید دارند درحالی که دوره نوجوانی , دوره هویت یابی می باشد ,شخصیت شان در این زمان شکل می گیرد ,جالب اینجاست ؛ نتیجه هویت یابی تنها یک کلمه و آن هم وفاداری می باشد .

یعنی افرادی که دوره نوجوانی خوبی را سپری می کنند و می دانند که کی هستند , خودشان و جنسیت شان را می پذیرند. هنگامی که تمام هویت خود را پذیرا باشند به یک فضیلت به نام وفاداری می رسند.

 

 تفاوت افکار کودکان و نوجوانان :

اگر از کودکان بخواهیم درباره مساله ای صحبت کنند , صحبت هایی که درمورد آن مساله قبلا شنیده اند را حفظ کرده و همان ها را بازتاب می کنند, زیرا تفکرشان انتزاعی نیست , اما یک نوجوان از تجربیات و اطلاعاتی که کسب کرده صحبت می کند ,محیط پیرامون و خویشتن را با همه وجود درک کرده است و آن را باتوجه به ادراک خود انعکاس می دهد .

 

اختلافات بین والدین و نوجوانان

خیلی از والدین با نظم , دوست یابی و غیره نوجوان شان مشکل دارند , منظور از کلمه “مشکل” آن است که سلیقه شان با سلیقه فرزندان شان همخوانی ندارد ,

بسیاری از والدین معتقد هستند, تکنولوژی ای که وارد جامعه گشته و در بعضی مواقع آسیب رسان است . شاید نوجوانان بیش از والدین شان نسبت به آن دستگاه و وسیله اطلاعات داشته باشند , اما بهتر است در مورد آسیب هایش به آن ها یادآوری شود .

نوجوانان در دوره ای که قرار دارند تحت تاثیر شدید دوستان شان می باشند , والدین حتما باید دوستان فرزندشان را بشناسند , بدانند با چه کسی رفت و آمد می کند , به نحو نامحسوسی که به شخصیت نوجوان شان هم برنخورد , آنان را به خانه تان دعوت کنید و طرزی کاملا ماهرانه آنان را بررسی کنید .

با در نظر گرفتن مسایلی که در جامعه و همه جوامع وجود دارد , چه خوب می شود , اگر والدین دوست نوجوان شان باشند , اگر نوجوان در کنار دوستان دیگرش , بهترین دوست هایش پدر و مادرش باشند .

 

شیوه گفتگو و نصیحت کردن

گفتگو زمان دارد , اگر والدین در صدد گوشزد کردن نصیحتی می باشند , باید زمان درستی که تمرکز فرزند بر کاری معطوف نیست را والدین تشخیص دهند , اگر نصیحت و آن سخن مهم در زمان مناسب گفته شود اثرگذار خواهد بود , اما اگر در زمان نامناسبی بازگو شود , نوجوان حساسیت کلامی و گوش خود را نسبت به حرف های والدین از دست می دهد و دیگر گوش هایشان به نصیحت های بعدی بدهکار نخواهد بود .

از غر زدن , تحقیر کردن , مقایسه کردن و سرزنش های متداوم بپرهیزید , اگر می خواهید از فرزندتان انتقاد کنید , آن انتقاد را کادوپیچ تحویلش دهید . (کلام تان را زیبا کنید , از کلمات نرم و مطلوب استفاده نمایید و با کمی احترام به وی بگویید, 50 درصد مشکلات با همین کلام حل خواهد شد .)

یک گفتگوی سالم می تواند مسیر رشد درست فرزندمان را شکل دهد و می تواند برای بوجود آوردن ارتباط متقابل و بیان آزادانه احساساتش با والدین خود , احساس راحتی و ارتباطی موثر مهیا کند .

این دوره یکی از حساس ترین دوره های زندگی هر شخص می باشد , در مقابل والدین باید نسبت به حرف های خود , درخواست های نوجوانشان و خصوصا دوستانی که با آنان در ارتباط است , حساس باشند .

منبع: مواردی که والدین باید درباره دوران نوجوانی بدانند

علت واقعی فریاد زدن والدین بر سر فرزندانشان

علت واقعی فریاد زدن والدین بر سر فرزندانشان

ما در اینجا مطالب جامع و مفیدی درباره علت واقعی فریاد زدن والدین بر سر فرزندانشان آورده ایم. امیدواریم بتوانید از این راهکارهای مفید استفاده نمایید تا در کنار فرزندانتان از زندگی بیشتر لذت ببرید. هیچ پدر و مادری با خود نمی گوید: “من می خوام از دست بچه هایم عصبانی بشم و مدام سرشون داد بزنم.” در حقیقت هیچ کس قصد و نیت این کار را ندارد. در عوض با خود می گوید:

  • من فرزندانم را با تمام وجود دوست دارم و برایشان همه کار می کنم.
  • من می خوهم پدر (مادر) خوبی باشم.
  • من خیلی دوست دارم پدر (مادر) آرام و باحوصله ای باشم.

حقیقت فراموش شده

من سالهای سال به عنوان یک مادر عصبی و خسته می شدم و نمی توانستم به اعصابم مسلط باشم تا اینکه روزی دلیل واقعی این عصبانیت ها و فریاد کشیدن ها  را پیدا کردم و می خواهم آن را با شما در میان بگذارم.

  •  عصبانیت و فریاد زدن همیشه از ضعف انسان می آید.
  • ضعفی که می بینید نمی توانید رفتار فرزندانتان را کنترل نمایید.
  • ضعفی که می بینید با وجود فرزندانتان نمی توانید سر وقت جایی بروید و به موقع حاضر باشید.
  • ضعیفید زیرا با وجود فرزندانتان یک دوش آب گرم راحت نمی توانید بگیرید.
  • ضعف دارید چون بچه ها زود به رختخواب نمی روند تا بتوانید دقایق پایانی شب را نوشیدنی مورد علاقه تان را بخورید و کتابدلخواهتان را با خیال راحت بخوانید.
  • ضعفی که متوجه می شوید نمی توانید همه وظایفی که یک پدر یا مادر می بایست انجام دهد را به خوبی انجام دهید.

و بسیاری ضعف ها و خستگی های دیگر که دارید. بنابراین فریاد می کشید. شما احساس ضعف و ناتوانی می کنید بنابراین راحت ترین کاری که به قدرت برسید این است که فریاد بزنید. همه ما به داشتن قدرت نیاز داریم و این یک نیاز کاملا طبیعی ما می باشد و نشان دهنده سلامتی مان است. اما چگونه قدرت را به دست بیاوریم بدون اینکه به عزیزانمان و یا دیگران آسیبی بزنیم؟

راه حل:

زمانی که متوجه شدید احساس قدرتتان دارد پایین می آید و احتمال فریاد زدن بر سر فرزندانتان وجود دارد این کارها را امتحان کنید:

  1. پنج کاری که در حال حاضر قادر به کنترلش هستید را نام ببرید.
  2. فکر کنید که من می توانم ده مرتبه پاهایم را به زمین بکوبم. یا به آرامی بگویم من خسته هستم. یا اینکه اعداد را در زهنتان جمع ببندید. یا پنج مرتبه بالا و پایین بپرید. می توانید دراز بکشید.

این تمرین راحت به شما اجازه می دهد که مغزتان از حالت احساسی به حالت منطقی برود و احساس ناتوانی و بی قدرتی کنترل شود.

3.  حرفهایی که می زنید را بلند بگویید منظور که در ذهنتان نگویید زیرا اگر در ذهن بگویید احساس مغزتان بر منطقه ش غلبه می کند. حتی این کار باعث می شود بتوانید بچه ای که گریه می کند را نیز آرام کنید.مثلا وقتی زمین خورده است و احساس درد می کند می توانید به او بگویید چه احساسی داری؟ آیا درد گرفته است؟ می دانم ترسیدی و غیره. خواهید دید با بیان احساساتش حالش خوب می شود.

امیدواریم بتوانید از راهکارهای فوق نتایج دلخواهتان را بگیرید.

منبع: علت واقعی فریاد زدن والدین بر سر فرزندانشان

علائم، تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان

علائم، تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان بیماری قابل درمانی است که حدود 13% از زنان را پس از زایمان درگیر می کند. از یک هفته تا یکسال پس از زایمان ممکن است طول بکشد. اما، رایج ترین زمان آن در سه ماه اول پس از زایمان است. تشیص این نوع از افسردگی به دلیل تغییر حالات روانی مادر دشوار است. ضمن آنکه نوع دیگری از افسردگی کوتاه مدت پس از زایمان نیز به نام افسردگی کودک (baby blues) وجود دارد که 70% از مادران را درگیر می کند.

 

علائم

حالت افسردگی و احساساتی شدن پس از تولد کودک طبیعی است. به علت تغییرات هورمونی، کم خوابی و تطبیق با زندگی جدید پس از ورود کودک به خودی خود کار دشواری است. اما، اگر مادر احساس ناراحتی، دمدمی مزاجی، احساس گناه، یا  نا امیدی را بیش از چند هفته داشته باشد، احتمالاً درگیر افسردگی پس از زایمان شده است. در برخی از زنان احساس لذت و هیجان داشتن فرزند از بین می رود و از چیزهایی که قبلاً لذت می بردند نیز دیگر لذت نمی برند.

 

خواب

مشکلات خواب با ورود عضو جدید برای هر مادری پیش می آید. اما در افسردگی مشکلات شدیدتر از حالت طبیعی هستند. مادران حتی در زمانی که فرصت خوابیدن دارند، نمی توانند بخوابند. یا ممکن است بیش از حد طبیعی بخوابند. نداشتن خواب مناسب به خودی خود دور باطلی برای تشدید افسردگی ایجاد می کند.

 

اشتها

تغییر اشتها به صورت کم غذایی یا پرخوری یکی از علائم شایع افسردگی است. بعضی از افراد در زمان افسردگی به خوردن غذا تمایل بیشتری پیدا می کنند و برخی کمتر. خوردن غذای سالم و مغذی به خصوص در دوران شیردهی اهمیت زیادی برای مادر و کودک دارد. شیردهی ممکن است تا حدودی اشتهای مادر را زیادتر کند. اما، تغییر شدید در میزان اشتها به غذا، چه کم و چه زیاد که سبب ناراحتی فرد شود از علائم افسردگی است.

 

اضطراب

برخی از زنان نیز اضطراب را به عنوان یکی از علائم افسردگی تجربه می کنند اما همه اینچنین نیستند. ممکن است احساس عصبی بودن، وحشت، استرس یا بی قراری را داشته باشند. برخی از زنان نکرانی شدید نسبت به فرزندشان حس می کنند. اگر این احساسات در رفتار طبیعی و عملکرد روزانه مارد اختلال ایجاد کند از علائم افسردگی پس از زایمان است.

 

تغییرات خلقی

نوسانات خلقی تا دو هفته پس از زایمان و ورود عضو جدید به خانواده طبیعی است. ممکن است مادر در یک دقیقه شاد و خنده رو باشد و دقیقه ی بعدی گریان. اما، اگر این نوسانات خلقی بیش از دو هفته ادامه داشته باشد یا از زمان شروع مدام بدتر و بدتر شود نشانه ای از افسردگی محسوب می شود.

در کل نشانه های افسردگی تا دو هفته پس از زایمان می توانند طبیعی باشند اما در صورت امتداد آن ها بیش از دو هفته به یقین مربوط به افسردگی پس از زایمان هستند.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر علائم افسردگی بیش از دو هفته طول بکشد و علائم بدتر و بدتر شوند. یا اینکه مادر در نگهداری کودک دچار مشکل شود یا افکاری مبنی بر صدمه زدن به خود یا کودک داشته باشد باید به دنبال درمان افسردگی باشید.

 

افسردگی یا اختلال تیروئید

در برخی از زنان پس از زایمان غده ی تیروئید به طور موقت کم کار می شود. علائم کم کاری تیروئید نیز افسردگی، خستگی، افزایش وزن، خشکی پوست، فراموشی و یبوست است. در صورت وجود این علائم آزمایش های مربوط به تیروئید توسط پزشک تجویز می شوند.

 

چه عواملی سبب افسردگی پس از زایمان می شوند؟

کسی به طور دقیق و درست نمی داند که علت اصلی ااین نوع از افسردگی چیست. افت شدید هورمون های استروژن و پروژسترون پس از زایمان ممکن است محرک این افسردگی باشد. بی خوابی های پس از تولد کودک نیز آن را تشدید می کند. برخی از زنان در مورد هویت خود و داشتن مسئولیت های جدید دچار تضاد روحی می شوند که خود عامل افسردگی است.

 

جنون پس از زایمان

روان پریشی یا جنون پس از زایمان نیز یک بیماری روانی نادر و البته جدی است. این بیماری در زنان دارای سابقه خانوادگی اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنی شایع تر است. علائم جنون پس از زایمان شامل تحریک پذیری، بی قراری، سرعت در تغییر خلق و خو، سر در گمی، رفتار های بی نظم و افکار هذیانی است. زنان دچار جنون پس از زایمان در معرض خطر آسیب رساندن به خود یا فرزندشان هستند. به محض ملاحظه ی چنین علائمی باید مادر تحت نظر قرار بگیرد.

 

تشخیص افسردگی پس از زایمان

در صورتی که با تغییرات زندگیتان پس از ورود عضو جدید کنار نمی آیید به پزشک مراجعه کنید. بسیاری از مادران از احساسات خود خجالت زده می شوند و آ« را پنهان می کنند. افسردگی بعد از زایمان دلیل بد بودن مادر نیست. با کمک گرفتن از پزشک به رنج خود پایان دهید.

 

درمان افسردگی بعد از زایمان

بسیاری از زنان دچار افسردگی با گفتگو و یافتن استراتژی مقابله با افکار و احساسات منفی درمان می شوند. برخی از افراد نیز به کمک های دارویی نیاز پیدا می کنند.

داروهایی که برای درمان افسردگی تجویز می شوند تأثیر یک شبه ندارند و ممکن است عوارض جانبی نیز داشته باشند. پیش از قبول مصرف یک دارو در مورد طول مدت مصرف و عوارض آن با پزشک خود صحبت کنید.

درصورتی که کودک از شیر مادر تغذیه می کند، مصرف داروهای ضد افسردگی می تواند دردسر ساز شود. گرچه داروهای بی خطری نیز وجود دارند اما حتماً پیش از مصرف هر نوع دارو در مورد اثرات آن بر کودک مطمئن شوید.

 

عوارض افسردگی پس از زایمان

این نوع افسردگی باید سریعاً تشخیص داده شده و درمان شود. درگیری طولانی مدت مادر با این  بیماری بر پیوند عاطفی مادر و کودک اثر می گذارد و رشد روانی کودک را دچار اختلال می کند. ممکن است کودک در بزرگسالی دچار مشکلاتی شود.

 

نکاتی برای داشتن احساس بهتر

قبول کمک از خانواده و دوستان، استراحت کافی، وقت گذرانی با مادران دیگر، استخدام پرستار بچه و رسیدگی شخصی به خود از مواردی هستند که به درمان سریعتر افسردگی  کمک خواهند کرد.

 

تغذیه و ورزش

به داشتن تغذیه ی مناسب و ورزش منظم اهمیت بدهید. حتی پیاده روی همراه با هل دادن کالسکه می تواند حال روحی مادر را بهتر کند. ورزش اعتماد به نفس مادر را نیز بالا می برد و این احساس مستقیماً بر کودک اثر خواهد گذاشت.

 

نکته ی آخر

در زمان افسردگی، افراد تصور می کنند راهی برای بهبود شرایط زندگی وجود ندارد. مطمئن باشید که افسردگی بعد از زایمان احساس زودگذر و موقتی است.

منبع: علائم، تشخیص و درمان افسردگی پس از زایمان