فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

کنترل رفتار با فرزند اول با تولد فرزند دوم

رفتار با فرزند اول با تولد فرزند دوم


رفتار با فرزند اول با تولد فرزند دوم

نحوه رفتار با فرزند اول با تولد فرزند دوم بسیار حائز اهمیت است در واقع آماده کردن فرزند اول و رفتار درست سبب سازگاری او با این مسئله می شود. اول از همه باید قبل از به دنیا آمدن عضو جدید خانواده او را آماده کنید زیرا اکثر کودکان آمدن فرزند جدید را مساوی با از دست دادن پدر و مادر خود قلمداد می کنند بنابراین با این موضوع سخت کنار می آیند. برای جلوگیری از آسیب های روانی و مشکلات احتمالی بهتر است نحوه رفتار درست را یاد بگیریم.

 

آموزش مناسب به کودک

بهتر است نحوه تعامل درست را به فرزند اولتان یاد بدهید. او را تشویق کنید که با توجه به تواناییش در کارهای نوزاد به شما کمک کند سپس به صورت کلامی و غیر کلامی به او پاداش دهید تا دلگرم شود.

 

ابراز محبت

با ورود عضو جدید فرزند بزرگتر شما نیاز به مهر و محبت بیشتری دارد بنابراین او را در آغوش بگیرید و حرف های خوب مانند “دوستت دارم” یا “به تو دلگرمم” به او بگویید. زمانی در روز را به بازی و کتاب خواندن با او اختصاص دهید. از پدر یا اعضای خانواده بخواهید او را به بیرون ببرند. این کارها به او این اطمینان را می دهد که هنوز دوستش دارید و برایتان با ارزش است.

 

با او صحبت کنید

از کودک بخواهید درباره احساسش درباره آمدن فرزند دوم صحبت کند. این کار کمک می کند تا مقداری از نگرانی و ترس خود را با حرف و درد و دل بیرون بریزند زیرا این احساسات سبب بد رفتاری و واکنش های منفی او دربرابر نوزاد جدید می شود. بگذارید راجب این موضوع راحت صحبت کند و هرگز او را قضاوت و یا سرزنش نکنید.

 

مراقب کلمات خود باشید

کلمات و جملاتی که در بدو ورود فرزند دوم به زبان می آورید بسیار مهم هستند و در خاطر فرزند اول خواهند ماند. به عنوان مثال اگر کودک درخواستی دارد به خاطر وجود نوزاد درخواست او را رد نکنید. مثلا نگویید “نمی توانم تو را به بیرون ببرم زیرا خواهرت خواب است یا هوا سرد است و نوزاد سرما می خورد.”  یا اگر شما را می خواهد نگویید ” اول باید نوزاد را عوض کنم بعد بیام پیش تو.” این صحبت ها باعث ایجاد حساسیت بیشتر کودک و گارد گرفتن او نسبت به خواهر یا برادرش می شود. بهتر است اگر عذری دارید بهانه دیگری به جز نوزاد بیاورید.

 

مراقبت غیر مستقیم

بهتر است به طور نامحسوس و غیر مستقیم از نوزاد مراقبت کنید. مثلا آن ها را با هم تنها نگذارید. مراقب باشید با پرخاش از نوزاد مراقبت نکنید زیرا نتیجه برعکس خواهد داد و کودک اول بسیار تحریک پذیر می شود و ممکن است رفتارش را بارها تکرار نماید. همانطور که دیدید رفتار با فرزند اول با تولد فرزند دوم بسیار مهم است.

منبع: https://bit.ly/3a6mTKP

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.