فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

علائم و درمان عفونت گوش در نوزادان

عفونت گوش نوزادان

عفونت گوش نوزادان

عفونت گوش نوزادان را می توان از شدت گرفتن گریه آن ها همراه با کشیدن گوششان متوجه شد. در بین کودکان زیر سه سال، در آمریکا، از هر شش کودک، 5 نفر به عفونت گوش دچار می شوند. در واقع عفونت گوش یکی از رایج ترین علل مراجعه به پزشک اطفال است.

 

علت عفونت گوش در نوزادان چیست ؟

عفونت گوش می تواند ناشی از باکتری و ویروس باشد که در گوش طفل رشد می کند. عفونت گوش می تواند در اثر آلرژی و سرما خوردگی معمولی ایجاد شود و در صورت عدم درمان به موقع، شدت پیدا کند. عفونت های سینوسی، قرار گرفتن در معرض دود سیگار و دیگر دخانیات و یا حتی استفاده از پستانک می تواند احتمال ابتلا به عفونت گوش میانی در نوزادان را بیشتر کند.

 

علائم عفونت گوش در نوزادان چیست ؟

به جز درد و گریه شدید، تب، کاهش انرژِ، عدم واکنش به صدا ها، رشح از گوش، کاهش اشتها و عدم تعادل از جمله علائم ابتلای نوزاد به عفونت گوش است.

 

خطر ابتلا به عفونت گوش چگونه افزایش پیدا میکند؟

تغیرات آب و هوایی، سابقه ی عفونت گوش در خانواده، استفاده از پستانک در سنین زیر شش ماه، حضور در مهد، عدم استفاده از شیر مادر و زمینه ی حساسیت می توانند خطر ابتلا به عفونت گوش در نوزادان را بیشتر کنند.

 

پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش

بهتر است نوزادان دست کم 6 تا 12 ماه از شیر مادر تغذیه کنند تا سیستم ایمنی بدن آن ها تقویت شود.

نوزادان را باید از هرگونه دود دخانیات دور نگه داشت.

برای نوزادان غذا های مایع بهتر از غذا های بلعیدنی است و سبب کم شدن خطر ابتلا به عفونت گوش میانی می شود.

هر زمان که کودک توانایی پیدا کرد فنجان و لیوان را جایگزین شیشه شیر کنید.

مراقب باشید نوزاد سرما نخورد و در صورت سرما خوردن درمان را جدی پیگیری کنید.

 

درمان خانگی برای عفونت گوش نوزادان

علاوه بر مراجعه به پزشک، توصیه های زیر می تواند در سرعت بخشیدن به درمان موثر واقع شود.

از کمپرس آب گرم روی گوش نوزاد استفاده کنید.

حتماً شیر مادر را به نوزاد بدهید.

واکسن نوزادان را به موقع تزریق کنید.

حالت خوابیدن نوزاد را چک کنید تا به نحوی باشد که درد کمتری حس کند.

 

 مدت درمان

طبق نظر کارشناسان بیش از 80% از عفونت ها بدون استفاده از آنتی بیوتیک از بین می روند. به طور کلی 7 تا 14 روز برای درمان عفونت گوش نوزادان زمان لازم است.

 

آیا عفونت گوش منجر به کری می شود ؟

عفونت گوش می تواند کری موقت ایجاد کند. اما در صورت عدم درمانT آسیب دائمی و جدی به پرده صماخ وارد می کند و کودک را برای همیشه ناشنوا کند.

پس عفونت گوش نوزادان را جدی بگیرید.

منبع: علائم و درمان عفونت گوش در نوزادان 


نقش بازی های فکری در کودکان و رشد آن ها


نقش بازی فکری در کودکان
نقش بازی فکری در کودکان

نقش بازی های فکری در کودکان چیست؟

پژوهش ها اثبات کرده اند که نقش بازی فکری در کودکان حتی هر نوع بازی دیگری از جمله بازی های ویدئویی می تواند کودکان را شاد تر و باهوش تر بار بیاورد. بازی برای کودکان فراتر از یک سرگرمی ساده است. بچه ها با بازی پیشرفت احساسی، شخصیتی و اجتماعی را تجربه می کنند.

مطابق با مطالعات انجام شده، بازی می تواند ساختار و عملکرد مغز را تحت تاثیر خود قرار دهد و قدرت ذهنی را بیشتر کند. در ادامه به فواید و نقش بازی فکری در کودکان می پردازیم.

 

چه بازی هایی مناسب است ؟

انجام بازی های روی میزی و حتی بازی های ویدئویی همراه با اعضای خانواده فرصت تجربه ی با هم بودن را به بچه ها هدیه می دهد. حتی بازی دومینو برای کودکان یکی از بازی های عالی برای افزایش تمرکز و حس همکاری است. بازی ها سبب ایجاد نورون های جدید در مغز می شود و این اتفاق در تمام سنین برای مغز رخ می دهد. البته در کودکان تاثیر بیشتری دارد.

بازی باعث می شود مغز کودکان ساختار جدیدی به خود بگیرد و بخش های مختلف آن ارتباط بهتری با هم برقرار کند. در نتیجه حافظه، هوش، توانایی یادگیری زبان و … تقویت می شود.

 

کاهش استرس و ایجاد آرامش

قشر خاکستری مغز، مسئول ایجاد حس مثبت به تجارب و خوش بینی است. پژوهشی که در سال 2017 انجام شد، مشخص کرد که انجام بازی های روی میزی منجر به توسعه ی قشر خاکستری مغز می شود. از این جهت می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد و حس آرامش و خوش بینی را تقویت کند.

 

قدرت تصمیم گیری

بازی های ویدئویی کمک می کنند تا آگاهی و هوشیاری و تمرکز فرد بیشتر شود و قدرت تصمیم گیری بهتری پیدا کند. بسیاری از بازی های رو میزی سبب تقویت هیپوکاپوس و بخش کورتکس مغز می شوند. این مساله عملکرد شناختی مغز را بهبود می بخشد و قدرت حل مساله در فرد بیشتر می گردد.

 

بهبود حافظه

بازی تمام توجه و تمرکز کودکان را به خود جلب می کند. برخی از بازی ها نیازمند استفاده از حافظه هستند. حافظه نیز مانند عضلات بدن به گونه ای است که هر چه بیشتر تمرین داده شود قوی تر می گردد. به همین دلیل بازی های درگیر کننده ی حافظه می توانند به خوبی سبب رشد و تقویت بخش حافظه در مغز کودکان شوند.

 

کاهش مشکلات ذهنی

انجام بازی در کنار اعضای خانواده، چه از نوع ویدئویی و چه از نوع رو میزی، سبب کاهش هر گونه استرس و اضطراب می شود و مشکلات ذهنی را در کودکان درمان می کند.

با توجه به اهمیت و نقش بازی فکری کودکان ، والدین باید برای این مهم برنامه ریزی صحیحی داشته باشند.

منبع: نقش بازی های فکری در کودکان و رشد آن ها