فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

همه چیز درباره آزمایش غربالگری جنین

همه چیز درباره آزمایش غربالگری


همه چیز درباره آزمایش غربالگری

آیا همه چیز درباره آزمایش غربالگری را می دانید؟ اگر قصد بارداری دارید و یا اینکه باردار هستید در ادامه با ما باشید تا به طور کامل با این آزمایش مهم آشنا شوید. همه پدر و مادر ها می خواهند از سلامت فرزند خود مطمئن شوند. امروزه علم تا حد مطلوبی پیشرفت کرده است که بسیاری از عوامل مهم در سلامتی جنین را شناسایی می کند. در آزمایش غربالگری والدین می توانند از بیماری های مادر زادی و یا نواقص احتمالی فرزند خود آگاه شوند.

 

غربالگری

با انجام غربالگری می توان برخی بیماری های مادر زادی را در جنین تشخیص داد. معمولا این آزمایش در سه ماهه اول و سه ماهه دوم انجام می شود البته در برخی موارد پزشک می خواهد تا غربالگری سه ماهه سوم نیز انجام شود. آزمایش غربالگری معمولا هم آزمایش خون و هم سونوگرافی است که در آن ها سلامت عمومی جنین چک می شود.

در سه ماهه اول که معمولا هفته دهم بارداری است، مشکلات احتمالی قلب جنین بررسی می شود و در سه ماهه دوم که تقریبا هفته شانزده تا هجده است، احتمال ابتلا به نقص لوله عصبی باز و سندروم دان بررسی می گردد.

 

آزمایش خون

معمولا در سه ماهه اول بارداری دو نوع آزمایش خون انجام می گردد که این آزمایش ها برای چک کردن برخی مواد مهم در خون جنین است. در صورتی که میزان هر یک از این مواد کم یا زیاد دیده شود، می تواند نشان دهنده اختلالات کروموزم های جنین باشد. همچنین در این آزمایش ها، میزان ایمنی بدن و نیز احتمال ابتلا به سرخجه، هپاتیت ب و نیز بیماری ایدز بررسی می شود. به علاوه در غربالگری گروه خونی جنین و RH خون او چک می شود و باید RH خون مادر و جنین با هم سازگار باشند تا موجب کم خونی جنین نشود.

 

سونوگرافی

در سونوگرافی از جنین در رحم مادر تصویر برداری می شود. سونوگرافی می تواند وضعیت کلی سلامت جنین و نیز اندازه او را تشخیص دهد به علاوه می تواند سن بارداری مادر را تعیین نماید. در سونوگرافی پزشک می تواند متوجه نقص های اندام ها و استخوان ها شود.

در سه ماهه دوم هم سونوگرافی به نام آناتومی جنین وجود دارد که خیلی دقیق می تواند وضعیت سلامتی جنین را از نوک پا تا سر او را بررسی نماید. با همه این ها همه مشکلات قابل تشخیص نیستند.

 

نمونه برداری از پرزهای جفتی

این آزمایش در اصل نمونه برداری از بافت جفت پلاسنتا است که معمولا دوازده هفتگی انجام می شود که می تواند برخی اختلالات ژنتیکی نظیر نقص های مادرزادی و سندرم داون را بررسی کند.این آزمایش به دو صورت شکمی و واژنی انجام می شود.

 

حال همه چیز درباره آزمایش غربالگری را می دانید.


منبع: همه چیز درباره آزمایش غربالگری جنین

علائم اوتیسم در کودکان چیست ؟

علائم اوتیسم در کودکان

علائم اوتیسم در کودکان

آیا با علائم اوتیسم در کودکان آشنا هستید؟ از مهم ترین علائم آن می توان به مشکل در ارتباط با دیگران و تعاملات اجتماعی و نیز تکرار مداوم رفتار اشاره کرد. البته از لحاظ شدت و ضعف می تواند در هر کودک متفاوت باشد. درست است که درمان این بیماری را می توان در هر سنی شروع کرد اما هر چه زودتر بیماری تشخیص داده شود و درمان آغاز گردد بهتر است.

 

مشکل در برقراری ارتباط

معمولا کودکان یک ساله می توانند چند کلمه را به زبان آورند و یا اینکه به صداهای اطرافیان واکنش نشان می دهند. کودکان اوتیسمی خیلی دیر به زبان می افتند و معمولا عکس العملی به صداهای اطراف نشان نمی دهند. کلمات و ساختار جملاتشان نامفهوم است. جالب اینجاست که تعداد کمی از این کودکان مهارت های گفتاری و زبانی بالایی دارند و می توانند مانند افراد تحصیلکرده بزرگ صحبت کنند و نمی توانند مانند همسالانشان حرف بزنند.

این افراد در فهمیدن صدا و درک زبان بدن و ارتباطات غیر کلامی مشکل داند.  اوتیسمی ها حتی در بزرگسالی نمی توانند متوجه تفاوت صحبت شوخی و جدی شوند. حتی اگر با طعنه و کنایه به آن ها چیزی بگویید نمی فهمند. افراد مبتلا به اوتیسم معمولا نشانه های غیر کلامی مشخصی ندارند.

 

تعاملات اجتماعی و گروهی

کودکان معمولا حتی از سنین خیلی کم بسیار اجتماعی هستند به دیگران نگاه می کنند، لبخند می زنند، دست تکان می دهند و یا دوست دارند از دست بزرگترها چیزی را بگیرند. اما متاسفانه کودکان متبلا به اوتیسم قادر به انجام هیچ یک از کارهای بالا نیستند و در ارتباط با آن ها نوعی گنگی و ابهام وجود دارد. آن ها معمولا دوست دارند تنها باشند و نمی توانند احساساتشان را به آن گونه که هست بروز دهند. این کودکان نمی توانند با دیگران حتی همسالان خود دوست شوند و ارتباط برقرار کنند.

این افراد توانایی مدیریت احساسات خود را ندارند و ممکن است به رفتار طرف مقابل واکنش شدید نشان دهند مثلا بلند گریه کنند و یا داد و بیداد راه بیندازند. حتی کوبیدن سر به دیوار و یا گاز گرفتن طرف مقابل از دیگر واکنش هایی است که احتمال می رود از خود نشان دهند.

 

انجام رفتارهای تکراری

یکی از مهمترین علائم اوتیسم انجام رفتارهای تکراری است که متداول ترین آن ها عبارتند از: چرخیدن دور خود، تکان دادن دست ها، پریدن، تکرار یک صدا و یا کلمه، چیدن تکراری اشیاء. این افراد در بزرگسالی معمولا به تاریخ و موضوعات علمی و فضایی و نیز اعداد علاقه از خود نشان می دهند.

 

هرزه خواری

این افراد حتی در بزرگسالی ممکن است علاقه به خوردن چیزهای غیر خوراکی داشته باشند مثلا خاک و یا چیزهای دیگر.

 

در اینجا با علائم اوتیسم در کودکان آشنا شدید.


منبع: علائم اوتیسم در کودکان چیست ؟