فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

شروع غذاخور شدن نوزاد

غذاخور شدن نوزاد
غذاخور شدن نوزاد

غذاخور شدن نوزاد

امروزه غذا هاى کمکى براى کودکان شیر خواره آسان تر شده و غذاخور شدن نوزاد مانند گذشته محدود نیست.

با پیشرفت علم پزشکى در زمینه پیشگیرى از آلرژى در کودکان، مى توان بدون نگرانى از بعد از شش ماهگى کودکان شیر خوار را با غذاها آشنا کرد.

 

از تولد تا شش ماهگى

در این مدت نوزاد باید منحصرا از شیر مادر تغذیه کند؛ شیر مادر ایمنى بدن نوزاد را در برابر بیمارى ها بالا مى برد؛ از ابتلاى او به آلرژى و چاقى جلوگیرى مى کند و ویتامین هاى مورد نیاز بدن او را تامین مى کند. هیچ چیز نمى تواند در شش ماهه نخست تولد نوزاد جایگزین شیر مادر شود.

بعـد از شـش ماهگى نیازهاى غذایی شیرخوار فقط با شیر تامین نمى شود و باید در کنار  شیر مادر، خوردن غذاهاى نیمه جامد را شروع کند.

 

شش ماهگى

به تغذیه کودک از شیر مادر و غذاهاى خاص نوزادان ادامه به عنوان خوراک اصلى دهید. در این زمان مى توانید مقدارى آب خنک در لیوان به کودک بدهید تا بنوشد.

غذاهاى کمکى مناسب این دوره، معمولا غذا هاى سبک اما مقوى مانند پوره، فرنى، حریره بادام و در نهایت سوپ است که زود و راحت هضم مى شوند.

به تعویق انداختن تغذیه کمکى ممکن است باعث کند شدن با توقف رشد کودک شود.

به خاطر داشته باشید که غذا خور شدن نوزاد فرآیندى تدریجى است؛ پس باید مواد غذایی را تدریجا به رژیم غذایی او اضافه کرد. اولین غذا باید ساده و اندکى غلیظ تر از شیر باشد مانند فرنى آرد برنج یا لعاب برنج. حتما غذا را با قاشق و آب را در لیوان به کودک بدهید.

از انواع گوشت ها مانند گوشت گوساله و گوسفند، مرغ، ماهى( کنسرو شده، منجمد و تازه) و جگر مى توانید به تدریج در غذاى کودک استفاده کنید.

 

از ٦  تا ١٢ ماهگى

در این دوره غذاى اصلى کودک، باید همچنان همان شیر مادر و ترکیبات غذایى مخصوص شیر خواران باشد؛ در کنار آن، اکثر شیر خواران مى توانند در این دامنه زمانى از بیشتر خوراک هاى بزرگسالان استفاده کنند.مانند سبزى جات خام و پخته، مانند هویج بخار پز یا رنده شده، سیب زمینى پوره شده یا آب پز؛ گوجه فرنگى خرد شده؛ تکه هاى خیار؛ گلچه هاى کلم بروکلی یا گل کلم

 

انواع میوه ها

حبوبات و غلات مانند: برنج، گندم، جو کوبیده، رشته فرنگى، نان، پاستا

تخم مرغ کامل: آب پز، خاگینه یا املت

خوراک هاى لبنى مانند: پنیر و ماست

 

در پایان این دوره مى توان شیر پاستوریزه پر چرب گاو را در لیوان به کودک داد.

از ١٢ ماهگى به بعد، در کنار غذاخور شدن نوزاد، مى توانید تغذیه کودک از شیر مادر را تا هر زمان که شما و کودکتان تمایل دارید ادامه دهید.

منبع: شروع غذاخور شدن نوزاد

در تربیت، اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم


اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم؟ این سوالی است که ذهن اکثر والدین را مشغول می کند. ما بزرگترها معمولا اشتباهاتی که در فرهنگ و خانوادمان رایج است، را نسل به نسل منتقل می کنیم. امروزه منابع بسیاری است که ما می توانیم در بسیاری از موارد کیفیت زندگیمان را بالا ببریم. ما باید از برخی اشتباهاتی که در ادامه برایتان بازگو خواهیم کرد، اجتناب کنیم.

 

فرصت حل مشکل را به فرزندتان بدهید

بسیاری از ما به عنوان والدین فکر می کنیم اگر مشکلات فرزندمان را خیلی سریع حل کنیم، یعنی دوستشان داریم و می خواهیم از آن ها حفاظت و حمایت کنیم. در صورتی که این طور نیست. فرزند ما باید آنقدر قوی رشد کند که بتواند با مشکلاتش روبه رو شود. برای حل مشکلاتش می توانیم به آن ها مشورت بدهیم و یا مهارت های لازم برای برطرف کردن مشکلشان را بهشان آموزش دهیم. این راه درست است نه اینکه خودمان دست به کار شویم زیرا این کار نوعی ظلم است و کودک زمانی که بزرگ شود نمی تواند خودش مشکلش را حل کند از این رو افسرده و درمانده خواهد شد.

 

صرفا تشویق نباید مادی باشد

پاداش  تشویق حتما نباید مادی باشد. گاهی ما به عنوان پدر یا مادر می توانیم رضایتمان را از عملکرد فرزندمان با بوسیدن یا در آغوش کشیدن او نشان دهیم. می توانیم با فرزندمان قرار یک پیاده روی و یا یک بازی سرگرم کننده را بگذاریم. اینکه برخی از ما عادت داریم برای تشویق کودک به کار درست و پیشگیری از خطایش به او هدیه دهیم کار درستی نیست.

 

مقایسه نکنید

شما هیچ گاه حق این را ندارید که فرزندتان را با دیگران مقایسه کنید زیرا این کار نه تنها به او کمکی نخواهد کرد بلکه باعث خراب شدن اعتماد به نفس او و ایجاد حس حسادتش می گردد. شما می توانید در حالت کلی رفتار خوب و بد دیگران را برایش تفسیر کنید و به او خوب و بد را توضیح دهید. حتی مقایسه کردن خواهر و برادر با هم، خسارت های عاطفی جبران ناپذیری خواهد گذاشت.

 

حرف و عملتان را یکی کنید

برخی از ما حرف های زیبایی می زنیم اما پای عمل که می رسد نمی توانیم آن ها را اجرا کنیم. همین الگوی تربیتی باعث می شود فرزندتان نسبت به محیط بیرون احساس ناباوری کند و ترس ناشی از این موضوع باعث تخریب اعتماد به نفسش گردد.

 

فرصت خطر کردن را از او نگیرید

فرزند ما باید گاهی با برخی چالش ها مواجه شود تا آگاه گردد. پدر و مادرانی که مدام از همه زوایا مراقب فرزندانشان هستند معمولا فرزندانی ترسو و بی اعتماد به نفس بار می آورند.

 

 اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم.

منبع: در تربیت، اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

چه بازی های فکری برای کودکان برای کودکان کناسب است ؟

بازی های فکری برای کودکان


بازی های فکری برای کودکان

بازی های فکری برای کودکان یکی از بهترین راههایی است که بتوانند مغزشان را رشد دهند و در کنار آن سرگرمی و شادی هم داشته باشند. در واقع بازی فکر ورزش مغز است. امروزه علاوه بر بازی های فکری ، انواع بازی های رایانه ای و نیز بازی هایی که بتوان در گوشی های هوشمند ذخیره کرد، یافت می شود و تنوع آن ها بسیار زیاد است. در ادامه شما را با انواع بازی های فکری محبوب در دنیا آشنا می کنیم.

 

سودوکو

سودوکو جدولی است که باید اعداد خالی آن را حدس بزنید و وارد کنید. در هر ردیف هم تنها یک بار از هرعدد می توانید استفاده کنید. بچه ها می توانند به راحتی با گوشی های هوشمند این بازی را دانلود کنند و برای تقویت هوش و حافظه شان بازی کنند. برخی سایت ها هم جدول ها را آماده برای پرینت دارد که می توانید استفاده نمایید.

 

بازی های سازه ای

این مدل بازی ها از دیرباز مورد توجه بوده است. در این بازی قطعه های رنگی با شکل های گوناگون وجود دارد که باید کودک با آن چیزهای مختلف درست کند. این گونه بازی ها علاوه بر تقویت حافظه به خلاقیت کودک نیز کمک می کند.

 

پازل

پازل یکی از بهترین بازی های فکری است که شکل های مختلف دارد و توصیه می شود فرزندتان را از کودکی با پازل آشنا کنید تا به مرور که بزرگ می شود قادر باشد پازل های سخت تر را که مناسب سنش است، حل کند. انجام پازل قدرت منطق و استدلال را در کودک بالا می برد و بعد از موفقیت در انجام آن به او اعتماد به نفس می دهد.

 

مارپیچ

بازی مارپیچ که کودک باید مبدا و مقصد را بهم وصل کند برای توانایی حل مسئله و خلاقیت مناسب است. کتاب ها و کاربرگ های مارپیچ نیز وجود دارد که می توانید برای فرزندتان تهیه کنید و با او سرگرم شوید.

 

پیدا کردن اشیاء

شما در این بازی می توانید اشیاء مختلف را در جاهای مختلف پنهان کنید و از کودک خود بخواهید تا آن ها را پیدا کند. این بازی فکری همراه با تحرک است که می تواند برای کودکان بسیار دلچسب باشد.

 

قایم باشک

همه ما با قایم باشک خاطره های شیرینی داریم این بازی جذاب علاوه بر پویایی و تحرک، کودک را وادار به فکر کردن و حدس زدن می کند. هر چه مکان هایی که بشود در آن قایم شد بیشتر باشد به مراتب بازی فکری تر و جذاب تر خواهد شد.

 

کشف کلمات

این بازی برای کودکان دبستانی مناسب است به این صورت که با کارت های الفبا می توانید کلمه بسازید که حدس بزند.

 

در اینجا با تعدادی از بازی های فکری برای کودکان آشنا شدید.

منبع: چه بازی های فکری برای کودکان برای کودکان کناسب است ؟