فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

فرزند و والدین

چگونه در برابر کودکان صبور باشید؟ برقراری ارتباط موثر والدین با فرزندان

در تربیت، اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم


اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم؟ این سوالی است که ذهن اکثر والدین را مشغول می کند. ما بزرگترها معمولا اشتباهاتی که در فرهنگ و خانوادمان رایج است، را نسل به نسل منتقل می کنیم. امروزه منابع بسیاری است که ما می توانیم در بسیاری از موارد کیفیت زندگیمان را بالا ببریم. ما باید از برخی اشتباهاتی که در ادامه برایتان بازگو خواهیم کرد، اجتناب کنیم.

 

فرصت حل مشکل را به فرزندتان بدهید

بسیاری از ما به عنوان والدین فکر می کنیم اگر مشکلات فرزندمان را خیلی سریع حل کنیم، یعنی دوستشان داریم و می خواهیم از آن ها حفاظت و حمایت کنیم. در صورتی که این طور نیست. فرزند ما باید آنقدر قوی رشد کند که بتواند با مشکلاتش روبه رو شود. برای حل مشکلاتش می توانیم به آن ها مشورت بدهیم و یا مهارت های لازم برای برطرف کردن مشکلشان را بهشان آموزش دهیم. این راه درست است نه اینکه خودمان دست به کار شویم زیرا این کار نوعی ظلم است و کودک زمانی که بزرگ شود نمی تواند خودش مشکلش را حل کند از این رو افسرده و درمانده خواهد شد.

 

صرفا تشویق نباید مادی باشد

پاداش  تشویق حتما نباید مادی باشد. گاهی ما به عنوان پدر یا مادر می توانیم رضایتمان را از عملکرد فرزندمان با بوسیدن یا در آغوش کشیدن او نشان دهیم. می توانیم با فرزندمان قرار یک پیاده روی و یا یک بازی سرگرم کننده را بگذاریم. اینکه برخی از ما عادت داریم برای تشویق کودک به کار درست و پیشگیری از خطایش به او هدیه دهیم کار درستی نیست.

 

مقایسه نکنید

شما هیچ گاه حق این را ندارید که فرزندتان را با دیگران مقایسه کنید زیرا این کار نه تنها به او کمکی نخواهد کرد بلکه باعث خراب شدن اعتماد به نفس او و ایجاد حس حسادتش می گردد. شما می توانید در حالت کلی رفتار خوب و بد دیگران را برایش تفسیر کنید و به او خوب و بد را توضیح دهید. حتی مقایسه کردن خواهر و برادر با هم، خسارت های عاطفی جبران ناپذیری خواهد گذاشت.

 

حرف و عملتان را یکی کنید

برخی از ما حرف های زیبایی می زنیم اما پای عمل که می رسد نمی توانیم آن ها را اجرا کنیم. همین الگوی تربیتی باعث می شود فرزندتان نسبت به محیط بیرون احساس ناباوری کند و ترس ناشی از این موضوع باعث تخریب اعتماد به نفسش گردد.

 

فرصت خطر کردن را از او نگیرید

فرزند ما باید گاهی با برخی چالش ها مواجه شود تا آگاه گردد. پدر و مادرانی که مدام از همه زوایا مراقب فرزندانشان هستند معمولا فرزندانی ترسو و بی اعتماد به نفس بار می آورند.

 

 اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم.

منبع: در تربیت، اعتماد به نفس کودکان را چگونه بالا ببریم

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.